Generelle vilkår og betingelser samt kundeinformation
Indholdsfortegnelse
1. Anvendelsesområde
1.1 Disse generelle vilkår og betingelser (i det følgende benævnt "GTC") for virksomheden Webcraft GmbH (i det følgende benævnt "Sælger") gælder for alle kontrakter, der indgås mellem en forbruger eller en erhvervsdrivende (i det følgende benævnt "Kunde") og Sælger vedrørende alle varer og / eller tjenester, der præsenteres i Sælgers online shop.
Inddragelse af Kundens egne vilkår og betingelser afvises hermed, medmindre andet er aftalt.
1.2 En forbruger i henhold til disse GTC er enhver fysisk person, der indgår en retshandel til formål, der overvejende enten kan henføres til deres kommercielle eller deres uafhængige professionelle aktivitet.
1.3 Iværksætter i henhold til disse GTC er en fysisk eller juridisk person eller et partnerskab med juridisk kapacitet, som ved indgåelse af en juridisk transaktion handler under udøvelse af sin kommercielle eller uafhængige professionelle aktivitet.
2. Aftaleindgåelse
2.1 De produktbeskrivelser, der er inkluderet i Sælgerens online shop, udgør ikke bindende tilbud fra Sælgerens side, men tjener til at afgive et bindende tilbud fra Kundens side.
2.2 Kunden kan afgive tilbuddet via den i Sælgerens online shop integrerede online bestillingsformular.
Her afgiver Kunden, efter at have lagt de udvalgte varer i den virtuelle indkøbskurv og gennemgået den elektroniske bestillingsproces, et juridisk bindende kontrakttilbud vedrørende de i indkøbskurven indeholdte varer ved at klikke på knappen, som afslutter bestillingsprocessen.
Desuden kan Kunden også afgive tilbuddet via e-mail, post eller telefonisk overfor Sælgeren.
2.3 Sælger kan acceptere Kundens tilbud inden for fem dage,
- ved at sende Kunden en skriftlig ordrebekræftelse eller en ordrebekræftelse i tekstform (fax eller e-mail), svarende til, at modtagelsen af ordrebekræftelsen hos Kunden er afgørende, eller
- ved at levere den bestilte vare til Kunden, hvor modtagelsen af varen hos Kunden er afgørende, eller
- ved at anmode Kunden om betaling efter afgivelse af dennes bestilling.
2.4 Ved valg af en betalingsmetode, som tilbydes af PayPal, foregår betalingsbehandlingen via betalingsudbyderen PayPal (Europe) S.à r.l.
et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg (i det følgende: ”PayPal”), under anvendelse af PayPal-brugsbetingelserne, som kan ses på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full, eller - hvis Kunden ikke har en PayPal-konto - under anvendelse af betingelserne for betalinger uden PayPal-konto, som kan ses på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full.
Hvis Kunden betaler ved hjælp af en betalingsmetode, der tilbydes af PayPal i online bestillingsprocessen, erklærer Sælger allerede nu, at accepten af Kundens tilbud indtræder på det tidspunkt, hvor Kunden klikker på knappen, som afslutter bestillingsprocessen.
2.5 Ved valg af betalingsmetoden "Amazon Payments" foregår betalingsbehandlingen via betalingsudbyderen Amazon Payments Europe s.c.a., 5 Rue Plaetis, L-2338 Luxembourg (i det følgende: "Amazon"), under anvendelse af Amazon Payments Europe brugeraftalen, som kan ses på https://payments.amazon.de/help/201751590.
Vælger Kunden "Amazon Payments" som betalingsmetode under online bestillingsprocessen, afgiver han samtidig en betalingsordre til Amazon ved at klikke på knappen, som afslutter bestillingsprocessen.
I dette tilfælde erklærer Sælgeren allerede nu, at accepten af Kundens tilbud indtræder på det tidspunkt, hvor Kunden ved at klikke på knappen, som afslutter bestillingsprocessen, udløser betalingstransaktionen.
2.6 Ved afgivelse af et tilbud via Sælgers online bestillingsformular gemmes kontraktteksten efter kontraktens indgåelse af Sælgeren og sendes til Kunden efter afsendelse af dennes bestilling i tekstform (f.eks.
e-mail, fax eller brev).
En yderligere tilgængeliggørelse af kontraktteksten fra Sælgers side finder ikke sted.
Forudsat at Kunden inden afsendelse af sin bestilling har oprettet en brugerkonto i Sælgers online shop, vil bestillingsdataene blive arkiveret på Sælgers website og kan til enhver tid hentes af Kunden via dennes passwordbeskyttede brugerkonto ved at angive de tilsvarende login-oplysninger.
2.7 Inden den bindende afgivelse af bestillingen via Sælgers online bestillingsformular kan Kunden opdage eventuelle indtastningsfejl ved omhyggelig læsning af de på skærmen viste oplysninger.
Et effektivt teknisk middel til bedre at opdage indtastningsfejl kan være browserens forstørrelsesfunktion, ved hjælp af hvilken visningen på skærmen forstørres.
Kunden kan korrigere sine indtastninger under den elektroniske bestillingsproces så længe via de sædvanlige tastatur- og musefunktioner, indtil han klikker på knappen, som afslutter bestillingsprocessen.
2.8 Forskellige sprog står til rådighed for aftaleindgåelsen.
Det specifikke sprogvalg vises i online shoppen.
2.9 Bestillingsbehandling og kontakt finder som regel sted via e-mail og automatiseret bestillingsbehandling.
Kunden skal sikre, at den af ham til bestillingsbehandlingen angivne e-mailadresse er korrekt, således at de af Sælgeren afsendte e-mails kan modtages på denne adresse.
Især skal Kunden, ved brug af SPAM-filtre, sikre, at alle af Sælgeren eller af tredjeparter bestilt af denne til bestillingsbehandling, sendte e-mails kan leveres.
3. Ret til annullering
3.1 Forbrugere har som udgangspunkt ret til at fortryde en aftale.
3.2 Yderligere oplysninger om fortrydelsesretten kan findes i Sælgers fortrydelsespolitik.
3.3 Fortrydelsesretten gælder ikke for forbrugere, der ikke tilhører en medlemsstat i Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis eneste bopæl og leveringsadresse er uden for Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse.
4. Priser og betalingsbetingelser
4.1 Medmindre andet er angivet i Sælgers produktbeskrivelse, er de angivne priser totalpriser, der inkluderer lovpligtig moms.
Eventuelle yderligere leverings- og forsendelsesomkostninger vil blive angivet separat i den respektive produktbeskrivelse.
4.2 Ved levering til lande uden for EU kan der i enkelte tilfælde opstå yderligere omkostninger, som Sælger ikke er ansvarlig for, og som skal afholdes af Kunden.
Disse omfatter f.eks.
omkostninger til overførsel af penge fra kreditinstitutter (f.eks.
overførselsgebyrer, valutakursgebyrer) eller importafgifter eller afgifter (f.eks.
told).
Sådanne omkostninger kan også opstå i forbindelse med overførsel af midler, hvis leveringen ikke sker til et land uden for EU, men Kunden foretager betalingen fra et land uden for EU.
4.3 Betalingsmulighederne vil blive kommunikeret til Kunden i Sælgers online shop.
4.4 Hvis der er aftalt forudbetaling via bankoverførsel, forfalder betalingen umiddelbart efter aftalens indgåelse, medmindre parterne har aftalt en senere forfaldsdato.
4.5 Hvis betalingsmetoden "SOFORT" er valgt, behandles betalingen via betalingstjenesteudbyderen SOFORT GmbH, Theresienhöhe 12, 80339 München (i det følgende benævnt "SOFORT").
For at kunne betale fakturabeløbet via "SOFORT" skal Kunden have en netbankkonto, der er aktiveret til deltagelse i "SOFORT", legitimere sig i overensstemmelse hermed under betalingsprocessen og bekræfte betalingsinstruktionen over for "SOFORT".
Betalingstransaktionen gennemføres herefter straks af "SOFORT", og Kundens bankkonto debiteres.
Kunden kan finde mere detaljerede oplysninger om betalingsmetoden "SOFORT" på internettet på https://www.klarna.com/sofort/
.
4.6 Hvis betalingsmetoden køb på konto er valgt, forfalder købsprisen til betaling, når varerne er leveret og faktureret.
I dette tilfælde skal købsprisen betales inden for 14 (fjorten) dage (privatpersoner) eller 30 (tredive) dage (erhvervskunder) efter modtagelse af fakturaen uden fradrag, medmindre andet er aftalt.
Sælger forbeholder sig ret til kun at tilbyde betalingsmetoden køb på konto op til en bestemt ordremængde og til at afvise denne betalingsmetode, hvis den angivne ordremængde overskrides.
I dette tilfælde vil Sælger informere Kunden om en tilsvarende betalingsbegrænsning i hans betalingsoplysninger i onlinebutikken.
Sælger forbeholder sig også ret til at foretage en kreditvurdering ved valg af betalingsmetoden køb på konto og til at afvise denne betalingsmetode, hvis kreditvurderingen er negativ.
5. Levering og forsendelsesbetingelser
5.1 Hvis Sælger tilbyder at sende varerne, skal levering ske inden for det af Sælger angivne leveringsområde til den af Kunden angivne leveringsadresse, medmindre andet er aftalt.
Den i Sælgers ordrebehandling angivne leveringsadresse er afgørende for handlens gennemførelse.
5.2 Hvis leveringen af varerne mislykkes af årsager, som Kunden er ansvarlig for, skal Kunden bære de rimelige omkostninger, som Sælger har pådraget sig som følge heraf.
Dette gælder ikke med hensyn til omkostningerne til returforsendelsen, hvis Kunden effektivt udøver sin fortrydelsesret.
Hvis Kunden effektivt udøver sin fortrydelsesret, gælder bestemmelsen i Sælgers fortrydelsespolitik for returomkostningerne.
5.3 Hvis Kunden handler som iværksætter, overgår risikoen for hændeligt tab og hændelig forringelse af de solgte varer til Kunden, så snart Sælger har leveret varerne til speditøren, transportøren eller anden person eller institution, der er udpeget til at udføre forsendelsen.
Hvis Kunden optræder som forbruger, overgår risikoen for det solgte vares hændelige undergang og forringelse først, når varen er overgivet til Kunden eller en person, der er bemyndiget til at modtage den.
Uanset dette overgår risikoen for hændeligt tab og hændelig forringelse af det solgte til Kunden, også når der er tale om forbrugere, så snart Sælger har udleveret varen til speditøren, transportøren eller den person eller organisation, der på anden måde er udpeget til at udføre forsendelsen, hvis Kunden har givet speditøren, transportøren eller den person eller organisation, der på anden måde er udpeget til at udføre forsendelsen, i opdrag, og Sælger ikke tidligere har angivet denne person eller organisation over for Kunden.
5.4 Sælger forbeholder sig ret til at annullere kontrakten i tilfælde af forkert eller ukorrekt selvlevering.
Dette gælder kun i tilfælde af, at Sælger ikke er ansvarlig for den manglende levering, og Sælger har indgået en specifik dækningstransaktion med leverandøren med behørig omhu.
Sælger skal gøre enhver rimelig indsats for at fremskaffe varerne.
I tilfælde af manglende eller kun delvis tilgængelighed af varerne skal Kunden straks informeres, og vederlaget skal tilbagebetales uden forsinkelse.
5.5 Selvafhentning er ikke mulig af logistiske årsager.
5.6 Vi leverer til alle lande, der er anført i vores leveringsbetingelser.
6. Ejendomsforbehold
6.1 Overfor forbrugere forbeholder Sælger sig ejendomsretten til de leverede varer indtil den fulde betaling af den skyldige købspris er modtaget.
6.2 Overfor erhvervsdrivende forbeholder Sælger sig ejendomsretten til de leverede varer indtil den fulde betaling af alle krav fra et løbende forretningsforhold er modtaget.
6.3 Hvis Kunden handler som erhvervsdrivende, gælder følgende:
I tilfælde af en bearbejdning af de leverede varer betragtes Sælger som producent og erhverver ejendomsretten til det nyskabte produkt.
Hvis bearbejdningen sker sammen med andre materialer, erhverver Sælgeren ejendomsret i forholdet mellem fakturaværdien af sine varer og de andre materialers.
Hvis der i tilfælde af tilslutning eller sammenblanding af Sælgerens varer med en kundes genstand er denne at betragte som hovedelementet, overgår medejendomsretten til genstanden til Sælgeren i forholdet mellem fakturaværdien af Sælgerens varer og hovedgenstandens faktura- eller, i mangel af en sådan, markedsværdi.
Kunden betragtes i disse tilfælde som depositar.
Kunden må hverken pantsætte eller overlade genstande under ejendoms- eller retentionsforbehold som sikkerhed.
Kunden er kun berettiget til at videresælge varer under ejendomsforbehold i en ordinær forretningsgang.
Alle krav, der opstår mod tredjemand herudfra, overdrager kunden på forhånd til Sælger i det respektive fakturabeløb (inkl.
moms).
Denne overdragelse gælder uanset om varen under ejendomsforbehold er blevet videresolgt i uforarbejdet eller forarbejdet stand.
Kunden forbliver bemyndiget til at inddrive kravene selv efter overdragelsen.
Sælgerens ret til at inddrive kravene selv forbliver uberørt heraf.
Sælgeren vil dog ikke inddrive kravene, så længe Kunden opfylder sine betalingsforpligtelser overfor Sælger, ikke misligholder sine betalinger, og der ikke er indgivet en begæring om konkurs.
Kunden skal straks give meddelelse, hvis der er adgang til de varer, der ejes eller medejes af Sælgeren, eller til de overdragne krav.
Han skal straks overføre de beløb, som han har inddrevet på vegne af Sælgeren, til Sælgeren, for så vidt kravene er forfaldne.
Hvis værdien af Sælger sikkerhedsrettigheder overstiger størrelsen af de sikrede krav med mere end 10 %, frigiver Sælgeren på kundens anmodning en tilsvarende andel af sikkerhedsrettighederne.
7. Ansvar for fejl og mangler (garanti)
Medmindre andet er angivet i de følgende bestemmelser, gælder bestemmelserne om lovbestemt ansvar for mangler.
Afvigende herfra gælder følgende for kontrakter om levering af varer:
7.1 Hvis Kunden handler som iværksætter,
- har Sælger ret til at vælge typen af efterfølgende opfyldelse;
- i tilfælde af nye varer er forældelsesfristen for mangler et år fra levering af varerne;
- i tilfælde af brugte varer er rettighederne og kravene til mangler udelukket;
- forældelsesfristen begynder ikke at løbe igen, hvis der foretages omlevering som led i mangelsansvaret.
7.2 Ovenstående ansvarsbegrænsninger og forkortelse af forældelsesfristen gælder ikke
- for krav om erstatning og godtgørelse af udgifter fra Kunden,
- i tilfælde af, at Sælger svigagtigt har skjult manglen,
- for varer, der er blevet brugt til en bygning i overensstemmelse med deres normale brug og har forårsaget dens mangelfuldhed,
- for enhver eksisterende forpligtelse for Sælger til at levere opdateringer til digitale produkter i tilfælde af kontrakter om levering af varer med digitale elementer.
7.3 Derudover forbliver de lovbestemte forældelsesfrister for enhver eksisterende lovbestemt ret til regres upåvirket for iværksættere.
7.4 Hvis Kunden handler som en købmand i henhold til § 1 HGB, er han underlagt den kommercielle forpligtelse til at inspicere og give meddelelse om mangler i overensstemmelse med § 377 HGB.
Hvis Kunden ikke opfylder de deri regulerede meddelelsesforpligtelser, betragtes varen som godkendt.
7.5 Hvis Kunden handler som forbruger, opfordres han til at klage til leverandøren over leverede varer med åbenlyse transportskader og til at informere Sælger om dette.
Hvis Kunden undlader at gøre dette, har det ingen indflydelse på hans lovbestemte eller kontraktlige krav på mangler.
8. Ansvar
Sælger er ansvarlig over for Kunden for alle kontraktlige, kvasikontraktlige og lovbestemte krav, herunder erstatningskrav, for skader og refusion af udgifter som følger:
8.1 Sælgeren er ansvarlig uden begrænsning for enhver juridisk grund
- i tilfælde af forsæt eller grov uagtsomhed,
- i tilfælde af forsætlig eller uagtsom skade på liv, legeme eller helbred,
- på grundlag af et garantiløfte, medmindre andet er reguleret i denne henseende,
- på grund af obligatorisk ansvar, f.eks. i henhold til produktansvarsloven.
8.2 Såfremt Sælger uagtsomt misligholder en væsentlig kontraktlig forpligtelse, er ansvaret begrænset til den påregnelige og kontrakttypiske skade, medmindre ansvaret er ubegrænset i henhold til ovenstående bestemmelse.
Væsentlige kontraktlige forpligtelser er forpligtelser, som kontrakten pålægger Sælger i henhold til dens indhold for at opnå formålet med kontrakten, hvis opfyldelse overhovedet muliggør en korrekt udførelse af kontrakten, og hvis overholdelse Kunden regelmæssigt kan stole på.
8.3 Ethvert yderligere ansvar for Sælger er udelukket.
8.4 Ovenstående ansvarsbestemmelser gælder også med hensyn til Sælgers ansvar for sine stedfortrædende agenter og juridiske repræsentanter.
9. Indløsning af rabatkuponer
9.1 Kuponer, der udstedes gratis af Sælger som en del af kampagner med en bestemt gyldighedsperiode, og som ikke kan købes af Kunden (i det følgende benævnt "Kampagnekuponer"), kan kun indløses i Sælgers onlinebutik og kun i den angivne periode.
9.2 Individuelle produkter kan udelukkes fra kuponkampagnen, hvis en tilsvarende begrænsning følger af indholdet af den Kampagnekuponen.
9.3 Kampagnekuponer kan kun indløses, før ordreprocessen er afsluttet.
Efterfølgende modregning er ikke mulig.
9.4 Flere Kampagnekuponer kan indløses med én ordre.
9.5 Værdien af varerne skal være mindst lige så stor som beløbet på Kampagnekuponen.
Eventuel resterende kredit vil ikke blive refunderet af Sælger.
9.6 Hvis værdien af Kampagnekuponen ikke er tilstrækkelig til at dække ordren, kan en af de andre betalingsmetoder, der tilbydes af Sælger, vælges for at afregne forskellen.
9.7 Saldoen på en Kampagnekupon udbetales hverken kontant eller med renter.
9.8 Kampagnekuponen vil ikke blive refunderet, hvis kunden returnerer de varer, der er betalt helt eller delvist med kampagnekuponen inden for rammerne af hans lovbestemte fortrydelsesret.
9.9 Kampagnekuponer er kun beregnet til brug af den person, der er navngivet på den.
Kampagnekuponen må ikke overdrages til tredjemand.
Sælger er bemyndiget, men ikke forpligtet, til at kontrollere den pågældende kuponindehavers materielle rettigheder.
10. Gældende lov
10.1 Forbundsrepublikken Tysklands lovgivning gælder for alle juridiske forhold mellem parterne med undtagelse af lovene om internationalt køb af løsøre.
I tilfælde af forbrugere gælder dette lovvalg kun i det omfang, at den beskyttelse, der ydes af ufravigelige bestemmelser i loven i det land, hvor forbrugeren har sit sædvanlige opholdssted, ikke trækkes tilbage.
10.2 Desuden gælder dette lovvalg med hensyn til den lovbestemte fortrydelsesret ikke for forbrugere, der ikke tilhører en medlemsstat i Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis eneste bopæl og leveringsadresse er uden for Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse.
11. Værneting
Hvis Kunden er en erhvervsdrivende, en offentligretlig juridisk person eller en offentligretlig fond med hjemsted i Forbundsrepublikken Tyskland, er Sælgers hjemsted enekompetence for alle tvister, der opstår i forbindelse med denne kontrakt.
Hvis Kunden har bopæl uden for Forbundsrepublikken Tysklands område, er Sælgers forretningssted det eksklusive værneting for alle tvister, der opstår i forbindelse med denne kontrakt, hvis kontrakten eller krav, der opstår i forbindelse med kontrakten, kan tilskrives Kundens professionelle eller kommercielle aktivitet.
I ovennævnte tilfælde er Sælger dog under alle omstændigheder berettiget til at appellere til retten på Kundens forretningssted.
12. Alternativ tvistbilæggelse
12.1 EU-Kommissionen stiller en platform til rådighed for online tvistbilæggelse på internettet på følgende link: https://ec.europa.eu/consumers/odrDenne platform fungerer som et kontaktpunkt for udenretslig bilæggelse af tvister, der opstår i forbindelse med online købs- eller servicekontrakter, hvor en forbruger er involveret.
12.2 Sælger er hverken forpligtet til eller villig til at deltage i en tvistbilæggelsesprocedure ved et forbrugervoldgiftsnævn.