Ultralet køretøj til Shell Eco-Marathon
Fastgørelse af låg på et ultralet køretøj
Online siden: 19.10.2012,
Antal besøg: 480247
0
Shell Eco-Marathon
Økoteamet fra studenterforeningen TUfast e.V. på Münchens Tekniske Universitet deltog i Shell Eco-Marathon i 2012. Det er en årlig international konkurrence, som henvender sig til elever og studerende. Deltagerne har til opgave at udvikle og fremstille et køretøj, der er så energieffektivt som muligt.Fastgørelse af køretøjets overdækning
Et centralt problem i designet af vores ultralette køretøj var fastgørelsen af køretøjets overdækning. Det skulle ikke kun være praktisk, men også overholde konkurrencens sikkerhedsregler: Ifølge reglerne skal føreren kunne forlade køretøjet inden for 10 sekunder i en nødsituation.Søgningen efter et passende design var ikke let i starten.
Mange låsemetoder med plader eller fjedre viste sig at være for tunge, for klodsede eller simpelthen upålidelige.
Brugen af magneter virkede også ugunstig i starten.
Vi ville have haft brug for en ferromagnetisk bindingspartner i kulfiberchassiset.
Men det var ikke planlagt.
Løsningen med magneter
Så fandt vi løsningen: CFK-flangen til lågets fastgørelse var tynd nok (< 0,6 mm) til pålideligt at blive overskredet med magnetiske kræfter. Efter en kort internetsøgning kunne vi finde nogle magneter på www.supermagnete.dk, som udover den nødvendige holdekraft på mindst 10 N/stk. også havde en temperaturbestandighed op til 180°C. Dette var vigtigt, da magneterne under fremstillingen af kulfiberdele muligvis ville blive udsat for en temperatur på ca. 140°C. Den venlige og ukomplicerede kontakt med holdet fra supermagnete bekræftede os i at videreudvikle et fastgørelsesprincip baseret på magneter.Efter mere detaljeret forskning viste blokmagneterne Q-25-06-02-SN
med en maksimal driftstemperatur på 150 °C sig at være egnede.
Efter omhyggelig forberedelse af overfladen (slibning og rengøring) satte vi dem fast på kanten af bilens dæksel (se billedet ovenfor) og på kanten af bilens chassis (se billedet overfor).
Vi brugte i alt 12 par magneter.
Ifølge Shell var der i alt 40 000 besøgende på pladsen, hvilket vi allerede var klar over inden løbene.
I paddocken, en stor hal, der fungerede som pitbane, kunne vi præsentere vores køretøj for mange interesserede besøgende.
Interessen gjaldt ikke kun vores køretøj med den ekstremt attraktive lakering: Folk var også forundrede over vores professionelle præsentation af de detaljerede tekniske løsninger ved hjælp af roll-ups.
Økoteamet TUfast e.V.
opnåede en flot 4.
plads med en rækkevidde på 570 km/kWh eller 5100 km/l benzinækvivalent.
Vi havde allerede scoret point med disse værdier i batteriklassen under vores første deltagelse i Shell Eco-Marathon 2012.
Vi var i stand til at udnytte vores køretøjs potentiale fuldt ud og skabe enorm opmærksomhed omkring vores team.
Hele indholdet på dette websted er beskyttet af ophavsret.
Indholdet må ikke kopieres eller bruges på nogen anden måde uden udtrykkelig tilladelse.
Indholdet må ikke kopieres eller bruges på nogen anden måde uden udtrykkelig tilladelse.