Kredsløb til modeljernbaneanlæg
Reed-kontaktkredsløb
Online siden: 31.07.2013,
Antal besøg: 219556
1
Sporskifter til modeljernbaner
Der er mange skifteopgaver på en modeljernbane, som udløses automatisk eller togstyret. Til dette formål tilbyder modeljernbaneproducenterne såkaldte skiftespor, sporskifter eller sporkontakter. Disse er dog meget iøjnefaldende og forringer modeljernbaneanlæggets samlede udseende betydeligt. De er også dyre og ikke særlig fleksible at bruge.Brug af reed-kontakter
Såkaldte "reed-kontakter" er en meget mere praktisk løsning. De kan købes i forskellige størrelser og "koblingsstrømme". De kan derfor bruges til næsten alle formål og til alle almindelige modeljernbaneskalaer og -målere. De kan købes hos kendte elektronikleverandører for nogle få øre stykket.Camouflage af reed-kontakterne
En stor fordel ved reed-kontakterne er, at de næsten ikke er synlige, når de er installeret. Jeg fjerner simpelthen en svelle på det ønskede sted og indsætter en reed-kontakt i stedet. Jeg har selvfølgelig loddet ledningerne på forhånd og boret huller til højre og venstre for sporet til at føre skiftekablerne igennem. Hvis man maler reedkontakten matbrun og "ballasterer" sporet lidt, kan man næsten ikke genkende noget efter indgrebet.Magneter på køretøjerne
For at udløse de ønskede skift skal der placeres en lille neodymmagnet under lokomotivet eller en af vognene. Den aktiverer de indbyggede reedkontakter, når toget passerer. Jeg sætter magneterne fast med tokomponentlim, efter at jeg har slebet og affedtet limfladen lidt. Det sikrer, at magneterne sidder perfekt fast.Anvendte magneter
Afhængigt af hvor magneten er installeret, kan du få brug for den ene eller den anden magnet. Hvis der ikke er plads under lokomotivet eller vognen, kan du også sætte en stærkere magnet fast inde i køretøjet. Jeg har brugt disse magneter i alt:Skifteeksempel på barrieresystem
Dette barrieresystem styres også pålideligt af reed-kontakter. For at sikre, at bommen lukker i god tid, er den første kontakt installeret langt nok foran bommen. Den anden kontakt, som genåbner bommen umiddelbart efter, at toget har passeret, er placeret direkte under plankeværket på jernbaneoverskæringen.Min hjemmeside
Du kan finde flere oplysninger og masser af billeder på min hjemmeside mannis-n-bahn.de.
Hele indholdet på dette websted er beskyttet af ophavsret.
Indholdet må ikke kopieres eller bruges på nogen anden måde uden udtrykkelig tilladelse.
Indholdet må ikke kopieres eller bruges på nogen anden måde uden udtrykkelig tilladelse.